کشف خالکوبی‌های نمادین عیسی مسیح متعلق به ۱۳۰۰ سال پیش باستان‌شناسان را شگفت‌زده کرد

دومین‌بار است که دانشمندان بدن خالکوبی‌شده متعلق به قرون وسطی کشف می‌کنند

عکسی از این خالکوبی که دانشگاه پردو منتشرکرد

به گزارش روزنامه میل‌آنلاین، در یک کشف بسیار نادر، باستان‌شناسان روی پای جسد مومیایی‌شده مردی متعلق به ۱۳۰۰ سال پیش در سودان، یک خالکوبی با نمادهایی مرتبط با عیسی مسیح، پیامبر مسیحیان، پیدا کردند. 

این دومین بار است که باستان‌شناسان خالکوبی‌ای‌ متعلق به قرون وسطی کشف می‌کنند. فرد دارای خالکوبی در صومعه غزالی در ۱۵ کیلومتری سواحل نیل در سودان شمالی، به خاک سپرده شده بود. او احتمالا یکی از راهبان این صومعه بوده ‌است. 

به نظر می‌رسد که خالکوبی پای این راهبه مومیایی‌شده نمادهایی دارد که به نام عیسی مسیح اشاره می‌کند.

دکتر رابرت استارک، مدیر مطالعه زیست‌باستان‌شناسی بقایای صومعه غزالی، به میل‌آنلاین گفت که این خالکوبی احتمالا نشانگر یک سفر معنوی است.  خالکوبی مزبور شامل نمادی به نام «کریستوگرام» (Christogram) است که با ترکیب حروف یونانی«کی و رو»، مونوگرامی ایجاد می‌کند که مخفف نام عیسی مسیح است. این مونوگرام همچنین شامل حروف «آلفا» و «امگا»، نخستین و آخرین حروف الفبای یونانی، است که از باور مسیحیان به اینکه «خدا آغاز و پایان همه چیز است»، حکایت دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر استارک می‌گوید این نمادها مدتی طولانی نمایانگر ایمان مسیحیان بودند. طراحی خالکوبی روی پا می‌تواند اشاره‌ای به مصلوب شدن مسیح، یا نمادی از یک سیر درونی روحانی باشد.

کاری گیبو، دانشجوی دکترا در دانشگاه پردو، حین عکاسی از بقایای این جسد مومیایی‌شده، تصادفی به این کشف دست یافت. صومعه غزالی مکان مذهبی مهمی برای پادشاهان مسیحی نوبی بین قرن‌های هفتم و سیزدهم پس از میلاد مسیح در تقویم میلادی بود.

نوبی‌‌ها چه کسانی بودند؟

نوبیا منطقه‌ای باستانی در شمال شرقی آفریقا در امتداد رود نیل تا دریای سرخ است. نوبی‌ها با مصریان برای مبادله غلات، آبجو و سایر کالاهای خود، تجارت می‌کردند. 

در دوران باستان، سرزمین‌های نوبیا «پادشاهی کوش» نامیده می‌شد.پادشاهی‌های نوبی یا کوش‌ها، جنگ‌های متعددی با همسایگان خود در مصر و آشور داشتند.

این خالکوبی که روی بدن مردی مومیایی‌شده در این منطقه کشف شده است، این نظریه را که در نوبیای قرون وسطی فقط زنان خالکوبی می‌کردند، زیر سوال می‌برد.

بیشتر از فرهنگ و هنر